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Insignes des unités qui ont opérés de Beauvechain - Badges van de eenheden die vanuit Beauvechain opereerden

  

 

Aéronautique Militaire (AéM) 1935-1940

Dès 1935, le ministère de la Défense Nationale entame les procédures d’expropriation pour la construction de pas moins de deux aérodromes aux environs et à Beauvechain. 60 hectares de terres agricoles sont acquises au Culot, aux Burettes, La Bruyère et Beauvechain. 2 terrains sont sommairement aménagés. Une trentaine de terrain d’alerte sont ainsi préparés par les troupes de couverture de l’AéM en 1939. Ces terrains sont censés être secrets mais les intrusions d’avions de reconnaissance allemands et alliés pendant la drôle de guerre éventent le secret. Peu de ces terrains ne seront pas l’objet d’attaques de la Luftwaffe.

Le terrain des Burettes est occupé en janvier 1940 lors de l’alerte générale. Les Gladiator et Hurricane du 2ème régiment (2Aé) sont basés sur place dans des conditions rendues difficiles par de fortes chutes de neige.

Le 10 mai 1940, tôt le matin alors que l’alerte a été donnée dans la nuit, les escadrilles du 2ème régiment basées à Schaffen sont surprises alors qu’elles décollent.

Les avions survivants des escadrilles de la Comète (1/I/2 Aé), et du Chardon (2/I/2 Aé) gagnent Beauvechain. 12 Gladiator et 2 Hurricane ont échappé aux bombardements du matin. Le 11 mai, les Gladiator des Comètes reçoivent mission d’escorter les Fairey Battle du 5/III/3 Aé qui partent attaquer les ponts du canal Albert. Les pilotes belges tombent sur des Bf 109 de la I/JG1. 4 Gladiator sont perdus. Entre 14h07 et 14h32, des Bf 109 de la I/JG1 mitraillent le terrain de Beauvechain et détruisent au sol 7 Gladiator et 3 Hurricane. Une autre attaque par des Heinkel 111 élimine les derniers avions du 2Aé vers 16h00.

L’unité se replie vers Belsele durant la nuit.

La période allemande

Le 14 mai, la Wehrmacht prend le contrôle de la région, 3 jours plus tard on voit l’arrivée des premiers éléments de la Luftwaffe, le III/JG26. Des Bf 109 se posent aux Burettes le 19. Ils quittent le terrain le 24.

Les unités de chasse allemande suivent le mouvement du front et ne s’éternisent sans doute pas. Elles sont remplacées par les Junkers 88A-1 puis les Dornier Do17Z du KG3 qui participent à la fin de la campagne à l’ouest et à la Bataille d’Angleterre.

A partir du printemps 1941, beaucoup d’unités de la Luftwaffe sont mutées vers l’est et les Balkans. Des unités comme les 1.(F)/Aufkl.Gr.22 (déc 41); 3.(F)/Aufkl.Gr.33 sont basées temporairement à Beauvechain ainsi que les  II./KG6 (jul-sep 43, nov 43-aoû 44); Stab, I./LG1 (jun 44); Stab, I./KG30 (jul 44). L’occupant construit deux pistes en béton, hangars, aires de dispersion et stocks.  

En novembre 1943, les KG6 et LG1 sur Junkers 88A-4 sont basés au Culot en prévision de l’opération Steinbock, raids de représailles suite aux bombardements sur l’Allemagne. Steinbock débute en janvier et se termine en mai 1944 sur un échec.

Entretemps, les préparatifs du débarquement de Normandie voient l’intensification des attaques des Alliés pour détruire les infrastructures et terrains d’aviation sur le continent. Beauvechain est ainsi bombardé les 27 avril 1944, 14 juin, 30 juin et 5 juillet. Finalement le 3 septembre, après avoir fait sauter les installations, les Allemands quittent la base.

Intermède Britannique.

La région est libérée par l’armée américaine. La base est rapidement remise en état et, sous la désignation de B68,  accueille en septembre et octobre 1944, les squadrons du Wing 126 de la Royal Air Force (Sqns 401, 403, 409, 411, 412, 416, 421, 442, 443) en appui de l’opération Market Garden (Arnhem).

Période américaine

La base passe ensuite sous contrôle américain, sa désignation est alors A89. « Reconstruite » par les ingénieurs de combat du IX Engineering Command en 6 semaines, elle abrite les 36th Fighter Group (P-47), 373rd Fighter Group (P-47), 155 PRS (A-20) et 322 Bomber Group (B-26 Marauder) à partir du 28 octobre 1944.

Les Thunderbolt quittent la base en mars 1945, et les derniers B-26 en juin 1946. La base ferme alors et repasse sous contrôle belge en décembre 1946.

L’Aviation Militaire Belge

A la fin du conflit en Europe les deux escadrilles belges de la Royal Air Force (349 Squadron créé en 1942 et 350 Squadron créé en 1941) sont réunies au sein du 123ème Wing à Wunstorf puis passent au 135ème Wing à Fassberg. Un accord entre autorités belge et britannique permet à nos aviateurs de continuer à voler au sein de la RAF jusqu’à fin 1946.

 

Ce délai est mis à profit pour rechercher la meilleure implantation pour le retour au pays. Très rapidement, il est évident que les anciennes bases de la Luftwaffe semblent les plus appropriées mêmes si elles ont été endommagées par les bombardements. Dès le début de 1946, 20 millions de francs belges sont débloqués pour la réfection des pistes, le drainage et la remise en état des cantonnements de la base de Beauvechain.

En juillet 1946, gouvernements belge et britannique s’accordent pour le passage avec armes et bagages des unités belges sous contrôle belge. Il est aussi prévu tout le matériel nécessaire jusqu’aux cuisines. Les avions disponibles sont des Spitfire XVI mais il est déjà prévu de les remplacer par des Spitfire XIV. Le 13 août, la Force Aérienne devient une force indépendante.

Le 15 octobre 1946 l'« Aviation Militaire Belge - Belgisch Militair Vliegwezen » est créée à Haren (Bruxelles-Ville). Elle est pour la première fois une arme indépendante de l'Armée de Terre. A la même date la 349 et la 350 passent au 160ème Wing. Le 24 octobre 1946, les deux escadrilles regagnent la Belgique et après une cérémonie à Melsbroek atterrissent à  Beauvechain. Les installations sont encore spartiates et beaucoup de pilotes pensent à passer à la Sabena. L’année 1946 voit l’arrivée au compte-goutte des Spitfire XIV remplaçant les Spit XVI.

Janvier 1947, la commande de Mosquito NF.30 pour équiper 2 escadrilles de chasse de nuit à intégrer au Wing est signée. Ce seront les 10ème  et 11ème  qui reprendront les insignes du Dragon et de la Chauve-souris.

 

 

Le 1er Janvier 1948, le 160e Wing devient le 1er Wing de Chasse.

La Force Aérienne

Le 15 janvier 1949 l’Aviation Militaire devient la « Force Aérienne Belge /  Belgische Luchtmacht - Belgian Air Force ».

Dés 1949, les premiers jets arrivent sur la base et la 4ème Escadrille rejoint le Wing. Les Meteor F.4 seront assez rapidement remplacés par des Meteor F.8.

La fin des années quarante et les premières années cinquante sont des années de rapides progrès techniques. La Guerre Froide, la signature le 17 mars 1948 du Traité de Bruxelles par la Belgique, les Pays-Bas, le Luxembourg, la France et le Royaume-Uni puis la naissance de l’Otan accélèrent encore le développement du 1er Wing et de la Force Aérienne qui comptera jusqu’à 650 avions avec l’objectif d’atteindre 27 escadrilles.

Cette époque voit aussi la présence sur la base de pilotes de chasse « du dimanche » sous la forme de l’Escadrille Auxiliaire. Comme leurs collègues anglais qui ont participé à la Bataille d’Angleterre, ce sont des réservistes qui « empruntent » les avions de leur collègues professionnels pour s’entraîner le week-end.

 

Les services de la base s’étoffent d’escadrilles dédiées à la maintenance ou à l’armement, à la survie ou à la protection NBC ou à la protection des installations.

En 1951, Robert Bladt alors CO de la 350 inaugure une tradition qui se perpétue aujourd’hui. Il obtient l’autorisation de créer un peloton acrobatique sur Meteor F8 constitué de lui-même et des capitaines aviateurs Ongena et Dewulf et du lieutenant aviateur Deprins. La patrouille baptisée les Acrobobs va se présenter en meeting jusqu’en 1956. Les Diables Rouges actuels sont les dignes continuateurs des Acrobobs. 

En 1953 Le Loup est adopté comme insigne du 1er Wing. 

 

A partir du milieu des années 50, les premiers intercepteurs capables de mener leurs missions de jour comme de nuit font leur apparition. En Belgique ce seront des Avro Canada CF-100 Canuck qui équiperont la 11, la 349 et la 350. Le 1er Wing de Chasse devient le "1er Wing de Chasse Tout Temps". L’Escadrille Auxiliaire partira vers Brustem puis disparaîtra en 1957. La prochaine révolution technologique s’annonce déjà. La génération des « Century jets » annonce des vitesses de 2 fois la vitesse du son, l’emport d’un radar d’interception et de missiles téléguidés. Les hululements du Starfighter vont bientôt se faire entendre. L’Otan va également se doter d’une défense anti-aérienne équipée de missiles. Tous ces changements vont se traduire par la dissolution de la 4e Escadrille en mai 1957, puis de la 11ème en novembre 1960, mutation de le 42ème Escadrille de reconnaissance (« fighter pilots with a brain ») de Bierset vers Beauvechain la même année, enfin l’arrivée des F-104G Starfighter à partir de 1963 pour équiper la 349 et la 350.

La 42ème quitte Beauvechain en 1963.

En 1965, un nouvel emblème fait son apparition, un faucon jaune qui cohabitera encore quelque années avec le loup symbolisant le Wing. Le faucon donnera naissance au Golden Falcon..

 

En 1969, Le 1er Wing héberge une nouvelle équipe acrobatique. Les « Slivers » constitués du Capitaine Aviateur Steve Nuyts et l’Adjudant-Chef Palmer De Vlieger vont présenter le Starfighter jusqu’en 1975. Le clou de leurs présentations était des croisements à plus de 800 km heures.

 

De 1965 à 1979, le Flight TF-104G assure la conversion sur Starfighter.

A partir de 1972, le remplacement des Starfighter donne lieu au « Marché du siècle » qui est finalement remporté en 1975 (7 juin) par le F-16. Le premier F-16 arrive au 1er Wing le 12 mars 1979 où il est affecté à la 349 le 2 juillet, unité déclarée unité opérationnelle de l’Otan (la première) sur F-16 le 1er janvier 1981. La 350 débute sa conversion début mars 1980 et est déclarée opérationnelle en janvier 1982.

Le 1er  septembre 1987, l’OCU (Operational Conversion Unit) qui convertit opérationnellement les pilotes sur F-16 s’installe à Beauvechain.

1 Wing training

La fin des années 1980 et les années qui suivent voient la chute du mur de Berlin, la dissolution du Pacte de Varsovie, une diminution sensible de la tension en Europe. Ces évènements ont des conséquences sur la base. Le 4 mars 1996, le 1er Wing de Chasse est dissous et les F-16 quittent la base, la 349 et l’OCU vers Kleine Brogel, la 350 vers Florennes. D’autres bases sont carrément fermées, c’est ainsi que naît le 2 décembre 1996 le 1er Wing Training qui regroupe la 5ème Escadrille de l’Ecole de Pilotage Elémentaire de Gossoncourt et les 7ème et 11ème Escadrilles sur Alpha Jet arrivant de Brustem. La 7ème va « terminer » les Fouga jusqu’au dernier vol officiel sur cet appareil le 27 septembre 2007.

Nouveaux changements en 2005, lorsque les gouvernements belge et français s’accordent pour créer une Advanced Jet Training School basée à Cazaux en France et  que les 7ème et 11ème déménagent vers le Sud.

Le 9 septembre 2005, les hélicoptères du Wing Heli basés jusqu’alors à Bierset intègrent le 1er Wing. Avec l’arrivée des NH90, la 17ème Escadrille regroupe les Agusta A-109 et la 18ème met en œuvre les NH90 MTH.

Le 1 Wing a comporté et comporte encore une multitude d’unité permettant aux femmes et hommes de la base d’assurer leurs missions. Nous nous excusons auprès de tout ceux que nous avons oubliés. N’hésitez pas à nous contacter pour compléter cette histoire déjà si riche.

Certains insignes d’escadrille présentés sur cette page proviennent du site http://www.bemil.be. Monsieur Christophe Cobbaut. Nous l’en remercions

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Badges van de eenheden die vanuit Beauvechain opereerden

Aéronautique Militaire (AéM) 1935-1940

In 1935 startte het ministerie van Landsverdediging de onteigeningsprocedures voor de aanleg van maar liefst twee vliegvelden in Beauvechain en omgeving. 60 Hectare landbouwgrond werd verworven in Le Culot, Les Burettes, La Bruyère en Beauvechain. 2 Vliegvelden werden er summier aangelegd. In 1939 werden door de beschermingseenheden van de Militaire Luchtvaart een dertigtal noodvliegvelden aangelegd. De ligging hiervan werd verondersteld geheim te zijn, maar de spionagevluchten van Duitse en geallieerde verkenningsvliegtuigen tijdens de Schemeroorlog bliezen het geheim op. De meeste van deze velden werden dan ook het doelwit van Luftwaffe-aanvallen.

Het terrein Les Burettes werd in januari 1940 gebruikt tijdens het algemene alarm. De Gladiators en Hurricanes van het 2de Regiment (2Aé) waren er gestationeerd in moeilijke omstandigheden door de zware sneeuwval.

Op 10 mei 1940, werd er ’s nachts alarm geslaan en toen de smaldelen van het 2de regiment ’s ochtends vroeg in Schaffen opstegen, werden ze door de vijand verrast.

De overgebleven vliegtuigen van het Komeet- (1/I/2 Aé) en het Distel-smaldeel (2/I/2 Aé) konden Beauvechain bereiken. 12 Gladiators en 2 Hurricanes ontsnapten zo aan het ochtendbombardement. Op 11 mei kregen de Gladiators van het Komeet-smaldeel de opdracht de Fairey Battles van de 5/III/3 Aé te escorteren die vertrokken om de bruggen van het Albertkanaal aan te vallen. De Belgische piloten stuitten op Bf 109's van de I/JG1. 4 Gladiators gingen verloren. Tussen 14u07 en 14u32 beschoten Bf 109's van I/JG1 het vliegveld van Beauvechain en vernietigden 7 Gladiators en 3 Hurricanes op de grond. Een andere aanval van Heinkels  111 schakelde rond 16 uur de laatste vliegtuigen van de 2Aé uit.

De eenheid trok zich in de loop van de nacht terug naar Belsele.

De Duitse bezetting

Op 14 mei neemt de Wehrmacht de controle over de regio over, 3 dagen later zien we de komst van de eerste elementen van de Luftwaffe, de III/JG26. Bf 109's landen op 19 mei op Les Burettes maar verlaten het vliegveld al op 24 mei.

De Duitse jachteenheden volgden de beweging van het front en bleven dus niet lang hangen. Ze werden vervangen door de Junkers 88A-1 en daarna de Dorniers Do17Z van KG3 die deelnamen aan het einde van de campagne in het westen en de Slag om Engeland.

Vanaf het voorjaar van 1941 werden veel Luftwaffe-eenheden overgebracht naar het oosten en de Balkan. Eenheden zoals de 1. (F)/Aufkl.Gr.22 (december ’41), de 3.(F)/Aufkl.Gr.33 zijn tijdelijk gevestigd in Beauvechain, juist zoals de II./KG6 (juli tot sep ‘43, nov ’43 tot aug ‘44), de staf van de I./LG1 (juni ‘44), de staf van de I./KG30 (juli ‘44). De bezetter legt twee betonnen start- en landingsbanen aan en bouwt loodsen, parkeerplaatsen voor vliegtuigen en magazijnen.

In november 1943 waren KG6 en LG1 op Junkers 88A-4 gestationeerd op Le Culot als voorbereiding op Operatie Steinbock, die vergeldingsraids inhield na de bombardementen op Duitsland. Steinbock begon in januari ’44 en eindigde in mei ‘44 op een mislukking.

Ondertussen begonnen als voorbereiding op de landing in Normandië intensieve geallieerde aanvallen om infrastructuur en vliegvelden op het continent te vernietigen. Beauvechain werd gebombardeerd op 27 april, 14 juni, 30 juni en 5 juli 1944. Uiteindelijk verlieten de Duitsers, na de installaties opgeblazen te hebben, op 3 september 1944 de basis.

Brits intermezzo.

Het gebied wordt bevrijd door het Amerikaanse leger. De basis wordt snel weer operationeel gemaakt, met als benaming B68, en verwelkomt in september en oktober 1944 de squadrons van Wing 126 van de Royal Air Force (Sqns 401, 403, 409, 411, 412, 416, 421, 442, 443) en dit ter ondersteuning van Operatie Market Garden (Arnhem).

Amerikaanse periode

De basis kwam daarna onder Amerikaanse bevel, de aanduiding was toen A89. "Heropgebouwd" in 6 weken door de gevechtsingenieurs van de IX Engineering Command, huisvestte ze vanaf 28 oktober 1944 de 36th Fighter Group (P-47), 373rd Fighter Group (P-47), 155 PRS (A-20) en 322 Bomber Group (B-26 Marauder).

De Thunderbolts verlieten de basis in maart 1945 en de laatste B-26's in juni 1946. De basis sloot daarna een tijd en kwam in december 1946 terug onder Belgisch gezag.

Belgische militaire luchtvaart

Bij het einde van het conflict in Europa werden de twee Belgische squadrons van de Royal Air Force (349th Squadron, opgericht in 1942, en 350th Squadron, opgericht in 1941) verenigd in de 123rd Wing te Wunstorf en vervolgens overgeplaatst naar de 135th Wing te Fassberg. Een overeenkomst tussen de Belgische en Britse overheden stond onze vliegeniers toe om tot eind 1946 voor de RAF te blijven vliegen.

 

Deze tijd wordt gebruikt om de beste locatie te vinden voor de terugkeer naar België. Al snel werd duidelijk dat de voormalige Luftwaffe-bases het meest geschikt leken, zelfs als ze door bombardementen waren beschadigd. Vanaf begin 1946 werd 20 miljoen Belgische frank vrijgemaakt voor de reparatie van de start- en landingsbanen, de riolering en de renovering van de kantonnementen van de basis Beauvechain.

In juli 1946 kwamen de Belgische en Britse regering overeen om Belgische eenheden met wapens en bagage onder Belgisch bevel te brengen. Dat gold voor alle benodigde apparatuur tot zelfs de keukens. De beschikbare vliegtuigen zijn op dat moment Spitfires XVI, maar er zijn al plannen om ze te vervangen door Spitfires XIV. Op 13 augustus wordt de luchtmacht een onafhankelijke strijdmacht.

Op 15 oktober 1946 werd in Haren (Brussel-Stad) het "Belgisch Militair Vliegwezen" opgericht. Het is voor het eerst een wapen dat onafhankelijk is van het landleger. Op dezelfde datum gaan het 349ste en 350ste eskader over naar de 160ste Wing. Op 24 oktober 1946 keerden de twee eskaders terug naar België en landden na een ceremonie in Melsbroek op Beauvechain. De installaties zijn nog altijd erg primitief en veel piloten denken eraan over te stappen naar Sabena. Het jaar 1946 zag de druppelsgewijze aankomst van de Spitfire XIV die de Spitfire XVI verving.

Januari 1947 wordt de bestelling van Mosquito’s NF.30 getekend. Zij moeten 2 nachtjager eskaders uitrusten die in de Wing zullen geïntergreerd worden. Het zijn het 10de en 11de eskader die de insignes van de Draak en de Vleermuis overnemen.

 

 

Op 1 januari 1948 werd de 160ste Wing de 1ste Fighter Wing.

Luchtmacht

Op 15 januari 1949 werd de Militaire Luchtvaart officieel de "Belgische Luchtmacht”.

In 1949 arriveerden de eerste straaljagers op de basis en het 4de eskader voegde zich bij de Wing. De Meteor F.4 werd vrij snel vervangen worden door Meteor F.8.

Eind jaren ‘40 en begin jaren ‘50 was een periode van snelle technische vooruitgang. De Koude Oorlog, de ondertekening op 17 maart 1948 van het Verdrag van Brussel door België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en de geboorte van de NAVO versnelden de ontwikkeling van de 1ste Wing en de Luchtmacht die tot 650 vliegtuigen telde met als streefdoel 27 operationele eskaders.

Deze periode zag ook de aanwezigheid op de basis van de ‘’zondags-gevechtspiloten’’ van het Auxiliary Squadron. Net als hun Engelse collega's die deelnamen aan de Slag om Engeland, zijn ze reservisten die de vliegtuigen van hun professionele collega's "lenen" om in het weekend te trainen.

 

De diensten van de basis worden uitgebreid met smaldelen voor onderhoud of bewapening, overleving of NBC-bescherming of bescherming van installaties.

In 1951 start Robert Bladt, op dat moment CO van het 350ste, een traditie die tot op de dag van vandaag voortduurt. Hij krijgt de toestemming om een stuntpeloton op Meteor F8 te creëren, bestaande uit hemzelf en kapiteins-vlieger Ongena  en Dewulf en luitenant-vlieger Deprins. De patrouille genaamd de Acrobobs zal tot 1956 op meetings optreden. De huidige Rode Duivels zijn de waardige opvolgers van de Acrobobs.

In 1953 werd de Wolf aangenomen als insigne van de 1ste Wing.

 

Vanaf het midden van de jaren 50 verschijnen de eerste onderscheppingsjagers die in staat waren om hun opdrachten overdag en ‘s nachts uit te voeren. In België zullen de Avro Canada CF-100 Canucks het 11de, 349ste en 350ste uitrusten. De 1ste Fighter  Wing wordt de "1st All-Weather Fighter Wing". Het Hulpeskader vertrekt naar Brustem en wordt opgeheven in 1957. De volgende technologische revolutie komt er al aan. De generatie "Century jets" belooft snelheden tot 2 keer die van het geluid, de inbouw van een onderscheppingsradar en het meenemen van geleide raketten. Het geloei van de Starfighter zal binnenkort te horen zijn. De NAVO zal zich ook uitrusten met een luchtafweer met raketten. Al deze veranderingen resulteren in de ontbinding van het 4de eskader in mei 1957, daarna het 11de in november 1960, de overdracht van het 42ste  Verkenningseskader ("gevechtspiloten met hersens") van Bierset naar Beauvechain in hetzelfde jaar, en ten slotte de komst van de F-104G Starfighter uit 1963 om het 349ste en het 350ste uit te rusten.

Het 42ste verlaat Beauvechain in 1963.

In  1965 verschijnt een nieuw embleem, een gele valk die nog een paar jaar in gebruik blijft naast de wolf als symbool voor de Wing. De valk zal de Golden Falcon worden.

 

In 1969 verwelkomt de 1ste Wing een nieuw stuntteam, de "Slivers". Kapitein-vlieger Steve Nuyts en Adjudant-chef Palmer De Vlieger zullen de Starfighter tot 1975 presenteren. Het hoogtepunt van hun presentaties waren passages waarbij ze mekaar kruisten aan meer dan 800 km per uur.

 

Van 1965 tot 1979 schakelde de Flight TF-104G geleidelijk om naar Starfighter.

Vanaf 1972 geeft de vervanging van de Starfighter aanleiding tot de "Market of the Century" die uiteindelijk op 7 juni 1975 gewonnen wordt door de F-16. De eerste F-16 arriveerde op 12 maart 1979 bij de 1ste Wing en werd op 2 juli werd toegewezen aan het 349ste. Deze eenheid werd op 1 januari 1981 als eerste door de NAVO erkend als operationele eenheid op F-16. Het 350ste  begon begin maart 1980 aan de omschakeling en werd in januari 1982 operationeel verklaard.

Op 1 september 1987 verhuisde de OCU (Operational Conversion Unit) die piloten operationeel omschoolt naar F-16, naar Beauvechain.

1ste  Wing training

Het einde van de jaren 1980 en de jaren die volgen zien de val van de Berlijnse Muur, de ontbinding van het Warschaupact en een aanzienlijke vermindering van de spanning in Europa. Deze gebeurtenissen hebben gevolgen voor de basis. Op 4 maart 1996 werd de 1ste Fighter Wing ontbonden en verlaten de F-16's de basis, het 349ste  en de OCU trekken naar Kleine Brogel, het 350ste verhuist naar Florennes. Andere bases worden gewoon gesloten en zo ontstaat op 2 december 1996 de 1ste Wing Training die het 5de eskader van de Elementaire Vliegschool van Goetsenhoven en de 7de en 11de eskaders (op Alpha Jet) vanuit Brustem samenbrengt. Het 7de zal de Fouga "verslijten" tot zijn laatste officiële vlucht op 27 september 2007.

Nieuwe veranderingen gebeuren in 2005, als de Belgische en Franse regeringen overeenkomen een Advanced Jet Training School op te richten in Cazaux in Frankrijk en het 7de en het 11de naar daar verhuizen.

Op 9 september 2005 integreren de helikopters van de Wing Heli, die tot dan toe in Bierset gestationeerd waren, de 1ste Wing. Na de aankomst van de NH90 gebruikte het 17de eskader de Agusta’s A-109 en het 18de de NH90 MTH’s.

De 1ste Wing heeft een veelheid aan eenheden in zijn schoot gehad en heeft die ook nu nog om de vrouwen en mannen van de basis hun opdracht te laten uitvoeren. We verontschuldigen ons bij iedereen die we zouden kunnen vergeten hebben. Aarzel niet om contact met ons op te nemen om dit toch al rijke verhaal nog aan te vullen.

Sommige van de squadron-insignes op deze pagina zijn afkomstig van de http://www.bemil.be.site.De heer Christophe Cobbaut. Wij danken hem daarvoor.

Vertaling Jacques Vanderstappen

Sources - Bronnen

 

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