VZW The Golden Falcon ASBL

URL: 1winghistoricalcentre.be/?Light_Aviation

Light Aviation

 

 

Geschiedenis Light Aviation.

Archief: Jozef Vandevorst

Onze oorsprong gaat terug tot de tijd van het 6de Smaldeel Waarnemingen dat vanaf 1916 op diverse fronten ingezet werd, met de Bij kenteken. Na een periode waarin het diende als Koninklijk Smaldeel, werd het in 1924 ontbonden.

Onze huidige geschiedenis begint oorspronkelijk in 1947 met de stichting van het 369ste Esc Air O.P. naar Brits model. Enkele maanden later ondergaat dit een naamsverandering en wordt dan het 15de Esc Air O.P. dat de Bij zal overnemen, die het symbool van het Licht Vliegwezen wordt.

Twee jaar later worden achtereenvolgens de 255ste Cie Ordonnance en de 17de en 18de Esc Licht Vliegwezen opgericht.

 

    Piper Cub OL L45       15/09/2019    Brasschaat Flying Festival                  DO 27 13/06/1976 Goetsenhoven

Vanaf 1959 worden de Piper Cubs L-18C geleidelijk vervangen door de Allouette II helikopters, terwijl de eerste DO 27, éénmotorig STOL verkenningsvliegtuig, zijn intrede doet.

In 1964 neemt een Allouette II deel aan de Belgisch-Nederlandse Antartica expeditie terwijl het 15de Esc, een  opleidingssmaldeel wordt. In 1973 verandert de naam in  School Licht Vliegwezen.

In 1976 beginnen de tweemotorige IFR vliegtuigen Britten Norman Islander BN2A de Dornier DO 27 te vervangen.

 

          Allouette II A46  1WHC Beauvechain                 Britten Norman Islander BN2A  B11 Goetsenhoven 1979

Vanaf 1992 begint de levering van de helikopters Agusta A109 ter vervanging van de Allouette II.

Agusta A109   H28                Helidays 12/04/2017 Beauvechain

In juli 2004 gaat de Groepering Licht Vliegwezen over naar de Luchtcomponent en wordt Wing Heli, die op zijn beurt in september 2010 door de 1ste W opgeslorpt wordt.

In oktober 2013, levering van de eerste NH90 TTH helikopter.

NH90 TTH  RN-08       15/09/2019    Brasschaat Flying Festival

______________

     Op de 1WHC site werd de Blok B25 gedeeltelijk ter beschikking gesteld om de verzameling onder te brengen. In de hall wordt een cockpit van A109 tentoongesteld. Buiten kan men het Britten Norman verkenningsvliegtuig bewonderen en binnen krijgt men een beeld van de BIJ in tal van vormen.

 

 

Histoire Light Aviation.

Archief: Jozef Vandevorst

           Nos traditions remontent à la 6e escadrille d’observation qui a opéré sur divers fronts à partir de 1916, son insigne était l’abeille en référence à ses avions des Be2. L’escadrille deviendra l’escadrille royale avant d’être dissoute en 1924. L’escadrille renait en 1947 sous la dénomination de 369e Esc Air O.P. Quelques mois plus tard, elle change de désignation en 15e Esc Air O.P. et reprend les traditions et l’insigne de l’abeille, qui devient la Light Aviation de l’Armée Belge (Force Terrestre).

Deux ans plus tard, les 255th Cie Ordonnance et les 17e et 18e Esc Light Aviation voient le jour.

   

      Piper Cub OL L47 15/09/2019 Brasschaat Flying Festival               DO 27 D02 13/06/1976 Goetsenhoven

   

À partir de 1959, le Piper Cub L-18C sont progressivement remplacé par les hélicoptères Alouette II, tandis que le premier avion de reconnaissance à décollage court Dornier DO 27 est mis en service.

En 1964, une Alouette II participe à l’expédition belgo-néerlandaise en Antarctique tandis que le 15e Esc se transforme en escadrille d’écolage. En 1973 l’unité deviendra Light Aviation School Flying School.

En 1976, le bimoteur IFR Britten Norman BN2A Islander remplace les Dornier DO 27.

 

 

             Allouette II A46 1WHC Beauvechain                    Britten Norman Islander BN2A B11 Goetsenhoven 1979

         

En 1992, les livraisons d’Agusta A109 débutent pour remplacer les Alouette II.

 

   

Agusta A109 H44 Helidays 12/04/2017 Beauvechain

     

 

En juillet 2004 le groupement Licht Vliegwezen/Aviation légère de la Force Terrestre est intégré à la Composante Air et devient le Wing Héli qui passe au 1W en septembre 2010. En octobre 2013, le premier hélicoptère NH90 TTH est livré

 

NH90 TTH  RN-05       Helidays 12/04/2017 Beauvechain

______________

Sur le site du 1WHC le Bloc B25 abrite les collections de l’Aviation Légère. Dans le hall vous pourrez voir un cockpit d’A109 et un Islander est exposé à l’extérieur.

A suivre.